Pages Menu
Categories Menu

Opublikowane w maj 21, 2015

Własna działalność gospodarcza – czy się opłaca?

Własna działalność gospodarcza – czy się opłaca?

Pewnie każdemu przynajmniej raz przeszło przez myśl – a gdyby tak zacząć pracować na własny rachunek? Założyć działalność gospodarczą, być swoim własnym szefem. Zwykle jednak po chwili przychodzi otrzeźwienie i pojawia się pytanie – czy własna działalność mi się opłaci? A może jednak lepiej postarać się o stały i pewny etat? Kiedy opłaca się założyć działalność gospodarczą?

    Masz pomysł na firmę?
    Zazwyczaj od tego się zaczyna – pomysł na własną firmę. Może to być chęć przekształcenia swojego hobby w pracę zawodową, albo usamodzielnienia się i pracy w znanej nam branży, ale na własną rękę. Może być też tak, że zobaczymy lukę na rynku i będziemy chcieli wejść w nią z naszymi usługami.

Warto jednak zanim pójdziemy zarejestrować firmę w urzędzie odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

  • jaki potencjalny dochód mogę uzyskać po odliczeniu wszystkich kosztów (w tym składek na ubezpieczenia i podatku dochodowego)
  • jaki jest rynek potencjalnych zleceniodawców, czy mam już jakieś kontakty lub potencjalnych klientów
  • czy jestem gotowy pracować samodzielnie, czy umiem się zorganizować
  • czy jestem gotowy na to, że od tej chwili urlopy będą bezpłatne a zwolnienia lekarskie będą przynosić stratę
  • ile muszę zainwestować na początek, skąd wezmę fundusze i kiedy przewiduję, że firma zacznie przynosić dochody

 

Pracodawca tego wymaga?

    Coraz częściej do zakładania jednoosobowej działalności nakłaniają pracodawcy – kierowcy, przedstawiciele handlowi, kurierzy słyszą, że praca będzie pod warunkiem, że zarejestrują działalność. Dla pracodawcy jest to duże ułatwienie – taki pracownik sam za siebie płaci ubezpieczenia, nie ma konieczności przestrzegania kodeksu pracy. Z punktu widzenia pracownika kuszą większe zarobki „na ręke” – szczególnie przez pierwsze dwa lata kiedy płaci się obniżony ZUS. Jednak nie zawsze dobrze jest się zgodzić na takie rozwiązanie. Przed założeniem działalności pod konkretne stanowisko warto zastanowić się co będzie, jeśli stracimy pracę składki trzeba odprowadzać regularnie. Oczywiście, działalność można zawiesić, ale wtedy bezpowrotnie tracimy czas z tych dwóch lat, kiedy składki są obniżone. Poza tym przechodząc na działalność warto zadbać, żeby nasze interesy zostały zabezpieczone w umowie cywilno – prawnej. Powinna regulować kwestie urlopów czy zwolnień lekarskich – pamiętajmy, że w przeciwnym razie wszystkie urlopy i krótkie zwolnienia będą bezpłatne.

 

Na jakie jeszcze pytania warto sobie odpowiedzieć zanim założysz działalność?

  • czy będzie to jednoosobowa działalność, czy zamierzasz kogoś zatrudniać. Ta druga opcja jest bardziej skomplikowana, jednoosobowa działalność jest prostsza w prowadzeniu
  • kto będzie prowadził rozliczenia? Jest kilka dobrych programów do domowej księgowości, jednak jeśli nie czujesz się pewnie w tym temacie warto poszukać biura rachunkowego, które niewielkim kosztem będzie prowadziło rozliczenia i wysyłało informację ile musisz zapłacić VAT i podatku
  • gdzie będzie siedziba firmy – może być to Twoje mieszkanie, sprawdź jednak czy nie wpłynie to na podatek od nieruchomości. Działalność prowadzona w mieszkaniu może (ale nie musi) powodować zwiększenie podatku. Jeśli nie chcesz mieć działalności w domu istnieją biura, które użyczają adresu na siedzibę firmy – odbierają także przychodzącą na firmę korespondencję
  • jak chcesz się rozliczać – jaki rodzaj podatku wybierasz, czy chcesz być płatnikiem VAT. Tutaj wszystko zależy od rodzaju działalności. Najlepiej porozmawiać z kimś kto doradzi ci co będzie najlepsze w przypadku Twojej firmy.

Decyzji które trzeba podjąć jest dużo, ale na pocieszanie napiszemy, że samo zakładanie działalność jest obecnie bardzo dobrze zorganizowane i zajmuje 1-2 dni. Wniosek  do CEIDG można wypełnić przez internet, w urzędzie trzeba go tylko podpisać. Potem czeka nas jeszcze wizyta w ZUS i Urzędzie Skarbowym i gotowe!

    Powodzenia!

Facebook Komentarze

komentarze